Monday 27 June 2011

Pendekatan Bertema


Konsep Tema
Ø  Satu koleksi idea mengenai sesuatu subjek tertentu
Ø  Tema merupakan landasan untuk cetusan idea
Ø  Satu usaha untuk mengintegrasi pengetahuan, kemahiran dan nilai pembelajaran serta pemikiran kreatif

Konsep Pendekatan Bertema

Pengurusan P&P melalui satu topik atau tema yang dipilih bersesuaian dengan :
Ø  Masa
Ø  Tempat
Ø  Minat
Ø  Latar belakang murid

Kepentingan

Ø  Sebagai wahana untuk menggabungjalinkan komponen dan hasil pembelajaran
Ø  Membantu guru merancang, mengurus aktiviti dan menyediakan bahan2 P&P
Ø  Pembelajaran lebih meluas kerana aktiviti pembelajaran berfokus kpd tema pelbagai aktiviti boleh dijalankan bersesuaian dengan tema yang dipilih

Pemilihan Tema

Ø  Berkaitan dengan kehidupan dan persekitaran kanak2
Ø  Saling berkaitan dgn pengalaman sedia ada dan pengalaman akan diperolehi
Ø  Memberi peluang kepada murid untuk mendapat pengalaman sebenar (hands on experience)
Ø  Membantu meningkatkan kemahiran dan pengetahuan yang sedia ada dan memberi pengetahuan baru kepada kanak2
Ø  Mengikut prinsip2 pengajaran  bermula dari yang dekat kepada yang jauh, mudah kepada sukar & mencabar, umum kepada spesifik.
Ø  Mempunyai bahan2 yang mudah didapati
Ø  Berasaskan cadangan kanak2, situasi tertentu atau peristiwa semasa



Ciri- Ciri Tema

Ø  Mempunyai tajuk umum yang boleh dikembangkan kepada topik-topik
Ø  Aktiviti p &p merangkumi berbagai komponen
Ø  Terdapat kesepaduan  pengetahuan, kemahiran, nilai dan kemahiran berfikir
Ø  Pendekatan main sambil belajar –keseronokan kanak-kanak.
Ø  Guru berminat terhadap tema yang dipilih

Pelaksanaan Pendekatan Bertema 
Ø  Kenalpasti tema
Ø  Jana idea berkaiatan dengan tema
Ø  Bina web/peta minda  komponen dan hasil pembelajaran yg berkaitan
Ø  Senarai aktiviti bagi setiap komponen yang berkaitan dgn tema
Ø  Susun kelas dan pusat pembelajaran serta cara mengurus aktiviti pembelajaran berdasarkan tema

Prinsip Pengajaran Bertema

Ø  Pilihan tema sesuai dengan minat,kebolehan dan pengalaman
Ø  Berkaitan rapat dengan kehidupan seharian
Ø  Mempunyai skop yang luas
Ø  Urutan dan kesinambungan
Ø  Merangkumi semua komponen=> perkembangan keseluruhan murid
Ø  Cetusan idea yang banyak- pemikiran kreatif dan inovatif


Sebelum Pelaksanaan

Ø  Perancangan
Ø  Cara perkembangan tema dan tahap perkembangan tema



No comments: