Konsep Tema
Ø Satu koleksi idea mengenai sesuatu subjek tertentu
Ø Tema merupakan landasan untuk cetusan idea
Ø Satu usaha untuk mengintegrasi pengetahuan, kemahiran dan nilai pembelajaran serta pemikiran kreatif
Konsep Pendekatan Bertema
Pengurusan P&P melalui satu topik atau tema yang dipilih bersesuaian dengan :
Ø Masa
Ø Tempat
Ø Minat
Ø Latar belakang murid
Kepentingan
Ø Sebagai wahana untuk menggabungjalinkan komponen dan hasil pembelajaran
Ø Membantu guru merancang, mengurus aktiviti dan menyediakan bahan2 P&P
Ø Pembelajaran lebih meluas kerana aktiviti pembelajaran berfokus kpd tema pelbagai aktiviti boleh dijalankan bersesuaian dengan tema yang dipilih
Pemilihan Tema
Ø Berkaitan dengan kehidupan dan persekitaran kanak2
Ø Saling berkaitan dgn pengalaman sedia ada dan pengalaman akan diperolehi
Ø Memberi peluang kepada murid untuk mendapat pengalaman sebenar (hands on experience)
Ø Membantu meningkatkan kemahiran dan pengetahuan yang sedia ada dan memberi pengetahuan baru kepada kanak2
Ø Mengikut prinsip2 pengajaran – bermula dari yang dekat kepada yang jauh, mudah kepada sukar & mencabar, umum kepada spesifik.
Ø Mempunyai bahan2 yang mudah didapati
Ø Berasaskan cadangan kanak2, situasi tertentu atau peristiwa semasa
Ciri- Ciri Tema
Ø Mempunyai tajuk umum yang boleh dikembangkan kepada topik-topik
Ø Aktiviti p &p merangkumi berbagai komponen
Ø Terdapat kesepaduan pengetahuan, kemahiran, nilai dan kemahiran berfikir
Ø Pendekatan main sambil belajar –keseronokan kanak-kanak.
Ø Guru berminat terhadap tema yang dipilih
Pelaksanaan Pendekatan Bertema
Ø Kenalpasti tema
Ø Jana idea berkaiatan dengan tema
Ø Bina web/peta minda – komponen dan hasil pembelajaran yg berkaitan
Ø Senarai aktiviti bagi setiap komponen yang berkaitan dgn tema
Ø Susun kelas dan pusat pembelajaran serta cara mengurus aktiviti pembelajaran berdasarkan tema
Prinsip Pengajaran Bertema
Ø Pilihan tema sesuai dengan minat,kebolehan dan pengalaman
Ø Berkaitan rapat dengan kehidupan seharian
Ø Mempunyai skop yang luas
Ø Urutan dan kesinambungan
Ø Merangkumi semua komponen=> perkembangan keseluruhan murid
Ø Cetusan idea yang banyak- pemikiran kreatif dan inovatif
Sebelum Pelaksanaan
Ø Perancangan
Ø Cara perkembangan tema dan tahap perkembangan tema
No comments:
Post a Comment